Zitten bij een gokkast is niet zo gebruikelijk als je denkt
Van vroeger tot nu is er veel veranderd. Eerst kocht je je groente en fruit bij de buurtsuper en kende je het personeel, nu haal je het bij een wereldwijd groot bedrijf waar je nog verdwaald kunt raken als je niet oplet. Zo ook veranderen de tijden binnen casino’s. Onze billetjes zijn met een bepaalde wijziging denk ik heel erg blij!
De eerste gokkasten
In Zandvoort in 1976 was het dat het eerste filiaal van Holland Casino opende. Gokkasten stonden toen nog niet eens in het casino. Die kwamen pas 10 jaar later in 1986. De eersten werden geplaatst in Rotterdam, waar een vestiging stond van het toen nog jonge Holland Casino. De gokkasten waren toen nog voorzien van echte rollen, een hendel om aan te trekken en een klein steuntje voor de billen om al staand tegenaan te leunen.
Waarom gokkasten?
Nu behalen casino’s wereldwijd de meeste winst uit de gokkasten. Dit was niet altijd zo. Vroeger diende de gokkasten als een soort uitlaatklep voor de boze gokker als hij te veel aan de blackjack of roulette tafel had verloren, of voor vrouwlief die aan het wachten was op haar man die aan de tafel zat. Maar relaxte leren fauteuils waren er destijds nog niet, eveneens gewone krukken of desnoods een klapstoeltje, je kon gewoon staan of lichtelijk leunen bij de gokkasten. Mede omdat de echte winst behaald werd aan de tafels, toen nog echt niet bij de gokkasten, ze waren bijzaak.
Groei
Naarmate de tijd vorderde begon met steeds meer interesse in gokkasten te krijgen. Ook begon het de casino’s op te vallen dat men graag zat achter de gokkast. Zo werden, als de croupier niet keek, stiekem stoelen bij de tafels weggehaald door spelers bij de gokkasten. Ook barkrukken werden slachtoffer van de gokkast-liefhebbers. Dit kreeg er direct een nieuwe functie bij: als men naar de wc toe moest zette men de kruk of gejatte stoel tegen de gokkast aan. Zo wist men dat de kast bezet was. Later werden hier plastic muntenbakjes voor gebruikt, die werden dan in de gleuf geplaatst waar het muntgeld in moest.
Waarom stoelen?
Niet alleen is klant koning, dus als de persoon die ervoor zorgt dat jouw bedrijf kan groeien, graag wil zitten, dan zorg jij als bedrijf ervoor dat deze persoon kan zitten. Zo simpel is het natuurlijk. Maar er komt nog wat anders bij kijken. Mensen die zitten, voelen zich meer op hun gemak en blijven dan ook graag wat langer. Op de benen wordt het op den duur wat vervelend en zwaar en zodra ongemak op gaat spelen, heb je te maken met een bijna vertrekkende klant. Sinds er bij de gokkasten lekker relaxt in een stoel gezeten kan worden, is de omzet ook een heel stuk gestegen. Het is dus niet alleen vriendelijk, maar ook slim om je klant als koning te behandelen!